kompliceradmajs

Alla inlägg under september 2010

Av Elin - 30 september 2010 00:00

Fortfarande ingen bebis ..
Verkar som att min älskling trivs väldigt bra där inne.
Fast nu vill jag faktiskt ha henne/honom här!
Har nästan hela dagen haft "mensvärk" och känt som ett tryck neråt och min kära rygg gör ondare än vanligt .. KOM NU! ._.  


 

Av Elin - 29 september 2010 13:10

Fortfarande ingenting.
Känns som att jag vart gravid i flera år nu.

Jag har så sjukt ont i ryggen och har som mensvärk och haft det sen i måndags vilket börjar att bli väldigt jobbigt.

Men det är bara att fortsätta att hoppas att allt ska sätta igång snart så att jag kan få träffa min lilla älskling. 
Jag är sjukt sugen på att gå en lång promenad i det fina vädret men har ingen ork alls till det .. 
Nej nu får du allt ta att komma!

Av Elin - 28 september 2010 23:30

Idag va min älskling beräknad att komma,
Men så verkar det inte bli.
Jag längtar så sjukt mycket tills jag sitter i bilen påväg in till förlossningen!
Och tills jag får se min gullunge i ögonen för första gången. 
Nej fy .. Nu får du allt ta och komma ♥

Av Elin - 27 september 2010 11:27

Lilla du därinne
jag undrar så vem du är!
Att jag vet så lite om dig
fast du redan är här.

Är det dina tår jag känner?
Är det ditt hjärta jag hör slå?
Är det sant att du har ögon och naglar
och en mage att pussa på?

Jag vet så lite om dig
fast du redan är här
men jag älskar dig redan
vem du än är!


  

Av Elin - 14 september 2010 17:45

Det känns helt sjuk,

Tiden har sprungit iväg och idag så är det bara 2 veckor kvar till min älskling 

är beräknad att komma.

Jag blir lika rädd varje gång som någon säger till mig "Jamen nu kan hon ju komma vilken dag som helst" liksom hjälp!
Tänk om hon kommer imorgon eller i helgen eller nästa vecka eller vilken dag som helst.
Det är en så sjuk konstig känsla av att veta att hon faktiskt kan komma när som helst men ändå så känns det heeeeeelt underbart!

Och jag känner mig fortfarande inte ett dugg nervös inför förlossningen utan det ända som skrämmer mig är ryggmärgsbedövningen som jag har planerat att få/ta.
När jag sett folk på tv som får ryggmärgsbedövning så ser det ut att göra så sjukt ont , Men det sägs vara det bästa sättet att bli av med mycket utav smärtan och många rekommenderar ryggmärgsbedövning såå.. Jag får väl se sen om den verkligen hjälper så mycket som folk påstår när det väl blir dags :)






Bebisen

Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas.

 

De senaste veckorna har bebisen samlat på sig avfall i mage och tarmar. Detta avfall kallas för beck och är grön-svart, och består av hudceller, lanugohår och annat material som bebisen svalt. Detta är den första avföring som bebisen kommer ge ifrån sig efter förlossningen. Ibland händer det att bebisen släpper becket ifrån sig redan i magen och kommer då ut delvis täckt av grön-svarta restprodukter. Särskilda åtgärder vidtas av vårdpersonalen om detta skulle vara fallet.

Om det är en pojke så skall hans testiklar vandrat ned i pungen vid det här laget och när den föds bör båda vara på plats. Hos omkring 1% av alla pojkar som föds har ännu inte testiklarna vandrat ner. Eftersom detta kan orsaka infertilitet och öka risken för testikelcancer så undersöker barnmorskan pojken efter förlossningen.

Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, som ännu inte är sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födelsekanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men det återgår snart till normal form.

Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.

Du

Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks-värkar. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 – 18 cm ovanför naveln.

Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta.

Bebisen kan födas vilken dag som helst nu. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum.


Det är faktiskt ganska roligt att bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum, Och jag var beräknad att komma den 9 april och föddes just den 9 april, det känns faktiskt lite speciellt   



Av Elin - 7 september 2010 18:03

Heej.


Kom hem från barnmorskan för några timmar sen. 

Och allt såg bara bra ut^^
Och idag är det bara 3 veckor kvar, åh jag längtar så sjukt mycket.


Det där med att få sova en hel natt skulle inte sitta fel just nu,

Jag minns inte ens sist som jag sov en hel natt utan att vakna 100 gånger 

och sedan ha jätte svårt att somna om..


Har nästan packat klart bb väskan, det är bara lite saker som fattas men det köper jag i helgen så slipper jag bry mig mer om det :)


Gravid vecka 37.


Du anses nu vara fullgången och hos bebisen utvecklas de sista detaljerna. Den är nu omkring 49 cm från huvud till tå och väger c:a 3 kg. Under denna veckan kommer din bebis sannolikt att sjunka ned och fixeras med huvudet i ditt bäcken. Om det inte är din första graviditet så kan fixeringen komma senare. Du kommer förmodligen känna en viss lättnad när bebisen sjunker ned och trycket på dina revben lättar, medan å andra sidan trycket på din livmoder, bäcken och blåsa ökar så att ditt behov att kissa kan öka, samtidigt som vissa upplever smärta i ljumskar och ben.

 

Forskning har visat att stresshormoner kan påverka bebisen, så se till att koppla av, ha kul och ta det lugnt.

Bebisen är fullt utvecklad och är egentligen redo att födas, men växer fortfarande och bildar mer fett, upp till 15 gram om dagen. Om detta är din första graviditet så är det vanligt att förlossningen sker närmare 40 veckor eller kort där efter, medan om det inte är ditt första barn så är det mer sannolikt att du föder tidigt. Se till att väskorna är packade!

Av Elin - 6 september 2010 20:34

mvc imorgon :)


Bebisen

Din bebis är nu c:a 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.7 kg. Bebisens ansikte har blivit rundare och ser nu mjukt och knubbigt ut. Bebisens huvud är fast men inte hårt, eftersom det behöver vara något formbart för att kunna passera ut genom ditt bäcken. Trycket på bebisens huvud kan göra att det ser tillplattat eller toppigt ut diret efter förlossningen, men det kommer att gradvis försvinna och gå tillbaka till normalt.



Så fick jag veta att jag är gravid: Min mens var försenad och jag kände mig konstig så fick för mig en natt i januari att göra ett graviditetstest och ja

Det bästa med att vara gravid: Åh det är så mycket, Men det bästa måste nog ändå vara när hon rör sig

Det sämsta med att vara gravid: illamående och foglossning

Mina föräldrar och vänner reagerade: nästan alla reagerade väldigt positivt 

så reagerade min partner: Chockad och glad till en början ..

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards