kompliceradmajs

Direktlänk till inlägg 14 september 2010

vecka 38

Av Elin - 14 september 2010 17:45

Det känns helt sjuk,

Tiden har sprungit iväg och idag så är det bara 2 veckor kvar till min älskling 

är beräknad att komma.

Jag blir lika rädd varje gång som någon säger till mig "Jamen nu kan hon ju komma vilken dag som helst" liksom hjälp!
Tänk om hon kommer imorgon eller i helgen eller nästa vecka eller vilken dag som helst.
Det är en så sjuk konstig känsla av att veta att hon faktiskt kan komma när som helst men ändå så känns det heeeeeelt underbart!

Och jag känner mig fortfarande inte ett dugg nervös inför förlossningen utan det ända som skrämmer mig är ryggmärgsbedövningen som jag har planerat att få/ta.
När jag sett folk på tv som får ryggmärgsbedövning så ser det ut att göra så sjukt ont , Men det sägs vara det bästa sättet att bli av med mycket utav smärtan och många rekommenderar ryggmärgsbedövning såå.. Jag får väl se sen om den verkligen hjälper så mycket som folk påstår när det väl blir dags :)






Bebisen

Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas.

 

De senaste veckorna har bebisen samlat på sig avfall i mage och tarmar. Detta avfall kallas för beck och är grön-svart, och består av hudceller, lanugohår och annat material som bebisen svalt. Detta är den första avföring som bebisen kommer ge ifrån sig efter förlossningen. Ibland händer det att bebisen släpper becket ifrån sig redan i magen och kommer då ut delvis täckt av grön-svarta restprodukter. Särskilda åtgärder vidtas av vårdpersonalen om detta skulle vara fallet.

Om det är en pojke så skall hans testiklar vandrat ned i pungen vid det här laget och när den föds bör båda vara på plats. Hos omkring 1% av alla pojkar som föds har ännu inte testiklarna vandrat ner. Eftersom detta kan orsaka infertilitet och öka risken för testikelcancer så undersöker barnmorskan pojken efter förlossningen.

Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, som ännu inte är sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födelsekanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men det återgår snart till normal form.

Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.

Du

Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks-värkar. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 – 18 cm ovanför naveln.

Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta.

Bebisen kan födas vilken dag som helst nu. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum.


Det är faktiskt ganska roligt att bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum, Och jag var beräknad att komma den 9 april och föddes just den 9 april, det känns faktiskt lite speciellt   



 
 
Ingen bild

Mela

25 september 2010 19:04

Jag föddes också exakt samma dag, och om det bara är 5% som gör de så är det ju faktiskt väldigt coolt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 19 april 2012 23:40

Jävlafanhelvetesjävlafanskap! Nu är jag så jävla trött på att få höra om dig! Du är så sjukt falsk, säg som det är till folk istället! Det är INTE synd om dig! Du är inte så jävla bra som en del tror! Du gör fan ingenting för henne!, när fan sk...

Av Elin - 8 mars 2012 20:42

Är just nu med Lotta. Tänkte vara lite sådär små snäll och länka hennes blogg, Lotta gjorde en gbp-operation för ca 10 månader sen och skriver i sin blogg lite då och då om hur hennes vardag ser ut efter operationen :)   http://sextiofyrakg.blo...

?

Av Elin - 8 mars 2012 19:37

Vi var iväg till bvc i tisdags efter att Kimberly vart sjuk i flera dagar. Lillfis äter nästan ingenting förutom välling och sover sjukt mycket och vill knappt leka, Vilket är helt olikt henne! Jag börjar faktiskt bli riktigt orolig för henne, oc...

Av Elin - 5 mars 2012 11:47


Jag kan verkligen inte släppa tanken på hur mitt liv såg ut innan Kimberly, Om någon hade sagt till mig under sommaren 2009 att jag ett år senare skulle sitta med ett barn i famnen så hade jag bara skrattat. Innan Kimberly så hade jag inga framtids...

...

Av Elin - 2 mars 2012 20:29


Nej nu börjar jag bli riktigt trött på dethär med att vara sjuk.  I måndags packade jag ner Kimberly i vagnen och drog med mig en kompis och hennes dotter ner till torget för att säga till dom på kumlabostäder vilka tapeter vi vill ha. Och när al...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards